Duurzaamheid: niet alleen de prijs telt, ook de maatschappij

Meer publicaties over:EU & Mededinging

In het Financieele Dagblad van 31 juli 2018 is een opiniestuk over duurzame voedselproductie en het mededingingsrecht verschenen dat onze mededingingsspecialist Gijs van Midden schreef samen met Klaas Johan Osinga van LTO Nederland.

Om tot een duurzame voedselproductie te komen, zijn investeringen door boeren en tuinders noodzakelijk. Om deze investeringen terug te verdienen is samenwerking met andere partijen in de keten (voedselverwerkende industrie en supermarkten) noodzakelijk. Dergelijke samenwerking loopt snel tegen de grenzen van het mededingingsrecht aan, omdat samenwerking niet zonder meer mag leiden tot een beperkte concurrentie en tot een hogere consumentenprijs. Eerder zette kartelwaakhond ACM om die reden een streep door de ‘Kip van Morgen.

Dit heeft de landbouw- en levensmiddelensector kopschuw gemaakt nieuwe duurzame initiatieven te ontplooien. Het kabinet werkt daarom momenteel aan een wet waarbij de sector de regering kan vragen hun initiatief in een ministeriële regeling op te nemen, om zo de mededingingsregels buiten de deur te houden. Hoe welkom de wet ook is, het is niet zeker of daarmee het ei van Columbus is gevonden, omdat ook daar sterk gekeken wordt naar de bereidheid van de consument om voor duurzaam voedsel te betalen.

Bekijk deze publicatie (.pdf)