Scania krijgt boete van 880 miljoen euro van Europese Commissie

Meer artikelen over:Kartelschade

De Europese Commissie (EC) legt Scania een boete op van 880 miljoen euro voor zijn deelname aan het truckkartel van 1997-2011. De EC legde eerder al boetes op aan vijf andere autofabrikanten die deelnamen aan het vrachtwagenkartel. Op 22 september 2017 gaf de rechtbank van Amsterdam bovendien groen licht voor het verenigen van vorderingen in een claimbedrijf. De rechter oordeelde dat ‘bundeling van vorderingen een legitiem middel is om tot efficiënte afwikkeling van kartelschade te komen’ en maakte daarmee de weg vrij voor alle pan-Europese schadeclaims voortvloeiend uit kartelafspraken.

Achtergrond – recordboetes

Tussen 1997 en 2011 maakten bedrijven Scania, MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, en DAF prijsafspraken. Ook werden kosten van strengere emissieregels aan klanten doorberekend. Dit kwam in 2010 aan het licht door een tip van MAN aan de EC. De EC startte een onderzoek en viel op 25 januari 2011 bij de bovengenoemde vrachtwagenfabrikanten binnen. Deze kregen in totaal 2,93 miljard euro aan boetes opgelegd.

MAN kreeg als klokkenluider immuniteit en daarom geen boete opgelegd. Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF bekenden formeel hun rol in het truckkartel waardoor hun boetes met 10% werden verlaagd. Scania echter weigerde een formele bekentenis af te leggen, waardoor het EC-onderzoeksproces tegen Scania langer duurde zodat Scania niet in aanmerking kwam voor de boeteverlaging van 10% niet ontving.

De hoogte van de boetes zijn gebaseerd is op de ernstige aard van de inbreuk, de geografische omvang en duur van het kartel. Op dinsdag 26 september zei Europese mededingingscommissaris Margrethe Vestager “Dit kartel heeft zeer aanzienlijke aantallen wegvervoerders in Europa geraakt, aangezien Scania en de andere vrachtwagenfabrikanten van het kartel meer dan 9 van iedere 10 middelgrote en grote vrachtwagens die in Europa verkocht worden produceren…. In plaats van onderlinge prijsafspraken te maken hadden de vrachtwagenfabrikanten tegen elkaar moeten concurreren”.

 Martin Hyde, directeur van Claims Funding Europe, zei: “De omvang en duur van het Europese vrachtwagenkartel is verbluffend. Bedrijven in heel Europa zijn er hard door getroffen.”

 Amsterdamse Rechtbank

Op vrijdag 22 september 2017 maakte de rechtbank van Amsterdam  bekend dat eisers die slachtoffers zijn van kartels uit heel Europa hun claims in één rechtszaak kunnen bundelen om schadevergoeding te verkrijgen voor het ‘teveel’ dat zij als gevolg van een kartel hebben betaald. De beslissing is genomen in de zaak die namens de slachtoffers van het luchtvrachtkartel van 1999-2006 door Martijn van Maanen van BarentsKrans tegen KLM, Air France, Lufthansa, en British Airways is aangespannen. Met de uitspraak  creëert de rechter de mogelijkheid om alle pan-Europese schadeclaims die voortvloeien uit kartelafspraken te bundelen.